تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، کوچه یاسمن، پلاک 1 ( ساختمان ایده آل دوربین )

روشهای آسان برای به دست آوردن بوکه های زیبا در عکاسی

بلاگ انتشار:1403/5/1
روشهای آسان برای به دست آوردن بوکه های زیبا در عکاسی
روشهای آسان برای به دست آوردن بوکه های زیبا در عکاسی

مهارت در به دست آوردن بوکه های زیبا که دارای حالتی نرم و مدور در پس زمینه می باشند یکی از جذاب ترین مهارت ها به خصوص برای عکاسان مبتدی به شمار می آید. همچنین مهارت در بوجود آوردن بوکه در پس زمینه یکی از اولین نشانه هایی می باشد که ارتقا سطح حرفه ای افراد در زمان عکاسی را نمایش میدهد.

بوجود آوردن بوکه، نسبتا آسان است.

بوجود آوردن حالت بوکه در پس زمینه، به شکلی که در عکس فوق دیده می شود یک عمل نسبتا آسان است. برای ایجاد تصویری شبیه به عکس فوق، به هیچ ابزار فوق العاده ای نیاز نمی باشد. برای انجام اینکار تنها به یک دوربین DSLR یا میرورلس نیاز است.

مرحله 1 : لکه های نورانی را پیدا کنید

لکه های بوکه در واقع به وسیله نقاط درخشان نوردار به وجود می آیند و در جایی که از یک دیافراگم نسبتا باز برای کاهش عمق میدان دید در عکس استفاده می شود این نقطه های نوردار به شکل لکه های نورانی مدور دیده می شوند. به همین دلیل یکی از اولین گام ها برای به وجود آوردن بوکه های زیبا آن است که نقاط نور دار کوچک در پس زمینه خود را شناسایی نمایید.

برخی از مکان هایی که احتمال وجود نقاط نوردار در آنها وجود دارد عبارتند از :

سطح درخشان آب

برگهای گیاهان که تابش نور را بازتاب می دهند

در روزهای آفتابی پیداکردن نقاط و لکه های نوردار و بازتاب دهنده نور عملی آسان است و با کمی دقت در انتخاب پس زمینه سوژه ها به راحتی آنها را می توان مشاهده نمود. نقطه های نوردار اصولا نقاطی هخستند که نورخورشید را به میزان زیادی بازتاب می دهند.

مرحله 2 : از عدد دیافراگم پایین تر استفاده کنید

زمانی که نقطه های نوردار در پس زمینه خود را مشاهده نمودید گام بعدی برای به وجود آوردن بوکه های گرد و مدور آن است که از یک دیافراگم نسبتا باز استفاده کنید. هر اندازه که حالت بلور شدن پس زمینه بیشتر باشد لکه های بوکه نرم تر و بزرگتر خواهند بود.

مرحله 3 : در هر زمان ممکن از یک فاصله کانونی بلند استفاده کنید

استفاده از فواصل کانونی بلند به شما کمک می کند تا بوکه هایی بزرگتر را به وجود آورید. در زمان به کارگیری یک لنز زوم تلاش کنید تا از انتهای تله فتو لنز خود استفاده کنید.

در حالت استفاده از فواصل کانونی بلند مقدار کمتری از محیط اطراف در درون کادر تصویر جای میگیرد و از این روی استفاده از این شیوه برای ساده تر نمودن پس زمینه و به دست آوردن بوکه ها به زیبا تر شدن ترکیب بندی تصویر به خصوص در سبک عکاسی پرتره، به میزان زیادی می افزاید.

بهترین بوکه ها را زمانی می توان به دست آورد که شرایط و حالت های زیر را در اختیار داشته باشید :

۱) سوژه شما در نزدیکترین فاصله نسبت به لنز قرار داشته باشد.

۲) نقاط نورانی موجود در پس زمینه در فاصله نسبتا دور از دوربین قرار داشته باشند.

در هر موقعیت که نقاط نورانی در پس زمینه را مشاهده نمودید اطمینان حاصل نمایید که سوژه شما در نزدیکترین فاصله و در فوکوس کامل دوربین قرار دارد. افزایش دادن فاصله سوژه تا پس زمینه نیز به مقدار زیادی در به وجود آوردن بوکه های نرم و زیبا موثر خواهد بود.

بیشترین بازدید ها