تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، کوچه یاسمن، پلاک 1 ( ساختمان ایده آل دوربین )

کارکرد استابیلایزر تصویر در دوربین و لنز چیست؟

بلاگ انتشار:1403/5/28
کارکرد استابیلایزر تصویر در دوربین و لنز چیست؟
کارکرد استابیلایزر تصویر در دوربین و لنز چیست؟

عملکرد استابیلایزر تصویر به طور معمول در قالب استاپ های سرعت شاتر مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و به عنوان مثال قدرت استابیلایزر لنز را معادل با 4 یا 5 استاپ سرعت شاتر معرفی می کنند. دراین مطلب شرح مختصری در رابطه با عملکرد استابیلایزر تصویر را مورد اشاره قرار می دهیم.

تاثیر IS چیست ؟

به طور معمول لرزش هایی که از دست یا بدن عکاس به دوربین و لنز منتقل می شوند موجب بلور شدن بخش هایی از تصویر می گردند. لرزش دست انسان یکی از اصلی ترین عوامل از بین رفتن جزئیات در تصاویر به شمار می آید.

اهمیت IS در چیست ؟

به عنوان یک قاعده کلی زمانی که با استفاده از دوربین بر روی دست عکاسی می کنیم بهترین سرعت شاتر برای از بین بردن تاثیر لرزش دست در عکس از تقسیم 1 بر عدد فاصله کانونی لنز به دست می آید.

اما در هر صورت در بسیاری از موارد نیز این فرمول قابل استفاده نخواهد بود. به عنوان مثال در زمان عکاسی در محیط های تاریک و کم نور بازتر نمودن دیافراگم و کاهش دادن سرعت شاتر برای دستیابی به یک تصویر با نوردهی مطلوب ضروری می باشند.

استابیلایزر تصویر در اینجا به شما کمک می کند تا لرزش های دوربین را به گونه ای اصلاح نمایید که در زمان استفاده از یک سرعت شاتر پایین هنوز هم جزئیات مطلوب را در درون کادر تصویر در اختیار داشته باشید.

در این شرایط خاموش و یا روشن بودن استابیلایزر تصویر عملکرد کاملا مشهودی را در زمان ثبت تصویر از خود نشان می دهد و..

تاثیر XX چیست ؟

XX به این معناست که در زمان عکاسی با استابیلایزر روشن تاثیر عملکرد استابیلایزر بر اصلاح لرزش ها به گونه ای است که گویی با XX استاپ سرعت شاتر بالاتر عکاسی شده است.

به عنوان مثال، در زمان استفاده از یک لنز RF24-105mm f/4L IS USM عملکرد استابیلایزر معادل با 5 استاپ سرعت شاتر است و این امر موجب می شود تا حالت شارپ تصویر همانند عکاسی با سرعت شاتر 100/1 تا 125/1 ثانیه افزایش یابد.

بیشترین بازدید ها