تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، کوچه یاسمن، پلاک 1 ( ساختمان ایده آل دوربین )

تکنیک عکاسی از سوژه های دارای حرکت سریع

بلاگ آخرین آپدیت:1403/4/17
تکنیک عکاسی از سوژه های دارای حرکت سریع
تکنیک عکاسی از سوژه های دارای حرکت سریع

یکی از بزرگترین مزیت های موجود در دوربین های کانن امکان استفاده از قابلیت اتوفوکوس Dual Pixel CMOS AF در حالت Live View می باشد. دراین مقاله برخی از نکات در رابطه با روش عکاسی از سوژه های کوچک و دارای حرکت سریع با استفاده از حالت نمای زنده در دوربین های کانن را مورد اشاره قرار می دهیم.

عملکرد روشهای مختلف اتوفوکوس

حیوانات خانگی از جمله سوژه های جالب و جذاب برای عکاسی به شمار می آیند و با توجه به اینکه این سوژه ها دارای حالت های حرکتی تند و سریع هستند به طور معمول عکاسی از آنها فرایندی چالش برانگیز به شمار می آید.

به طور معمول پایین آوردن زاویه دید دوربین برای دستیابی به بهترین حالت در کادر بندی یکی از روشهای دستیابی به بهترین حالت این سوژه ها می باشد و امروزه به لطف وجود صفحه نمایش گردان و بازشونده در اکثر محصولات کانن با استفاده از حالت نمای زنده بهترین زاویه دید برای عکاسی از این سوژه را به راحتی می توان به دست آورد.

نکته شایان توجه آن است که دوربین های جدید کمپانی کانن در حالت نمای زنده نیز از سرعت اتوفوکوس قابل قبولی برخوردار هستند. و به همین دلیل عکاسی در حالت نمای زنده برای عکاسی از سوژه های تند و سریع را توصیه می نماییم.

در حالت استفاده از ویزور مود های اتوفوکوس One-Shot AF یا AI Servo AF قابل استفاده می باشند اما برای عکاسی از سوژه هایی که دارای حرکت بسیار سریع هستند تعیین و تنظیم سریع و دقیق مود اتوفوکوس در این حالت کمی با سختی قابل انجام می باشد.

در دوربین های پیشرفته نیمه حرفه ای و حرفه ای کانن، گزینه ای به نام Face + Tracking AF در حالت نمای زنده وجود دارد که در زمان استفاده از آن دوربین ابتدا چهره سوژه را در فوکوس قرار داده و سپس به تعقیب حرکت آن می پردازد.

همچنین در حالت استفاده از نمای زنده برای اتوفوکوس با ضربه زدن به صفحه ال سی دی لمسی دوربین , محل قرار گیری دقیق کادر اتوفوکوس را به راحتی می توان تعیین نمود.

در این حالت و در زمانی که گزینه Continuous AF را در وضعیت [Enable] قرار می دهیم , فوکوس بر روی سوژه به راحتی حفظ شده و حرکت سوژه موجب از فوکوس خارج شدن آن نخواهد شد.

ویژگی مود های اتوفوکوس در حالت نمای زنده :

در مود Face + Tracking چهره و کمی از نواحی اطراف سوژه را در فوکوس قرار می دهد و در صورت حرکت سوژه به تعقیب چهره آن می پردازد.

در مود FlexiZone - Multi نزدیک ترین نقطه نسبت به دوربین را به صورت خودکار در فوکوس قرار می دهد و حرکت های ناگهانی را تشخیص می دهد.

در مود FlexiZone - Single فوکوس نقطه ای را به دست آورده و انتخاب دقیق نقطه فوکوس را امکان پذیر می نماید. این حالت برای عکاسی از سوژه های دارای حرکت مناسب نیست.

بیشترین بازدید ها