تهران، خیابان جمهوری، خیابان رازی، کوچه یاسمن، پلاک 1 ( ساختمان ایده آل دوربین )

آموزش تکنیک عکاسی از صحنه های آتش بازی

بلاگ آخرین آپدیت:1403/4/17
آموزش تکنیک عکاسی از صحنه های آتش بازی
آموزش تکنیک عکاسی از صحنه های آتش بازی

صحنه های آتش بازی صحنه هایی پر از رنگ و نور هستند و عکاسی از آنها بسیار لذتبخش می تواند باشد. در جشن ها مهمانی ها و مراسم های بزرگ وجود صحنه های آتش بازی را می توان انتظار داشت و توانایی به دست آوردن عکس های مطلوب از این صحنه ها یکی از ویژگی هایی است که موجب متمایز شدن سبک کار یک عکاس از سایر افراد خواهد شد. در این مطلب روشها و تکنیک های عکاسی از صحنه های آتش بازی را مورد اشاره قرار می دهیم.

اصول ابتدایی

وجود سه پایه برای عکاسی از صحنه های آتش بازی امری ضروری و حیاتی به شمار می آید. ثابت نگه داشتن دوربین به معنای آن است که از تکنیک های نوردهی طولانی نیز می توان استفاده نمود. گاهی اوقات برای به دست آوردن صحنه های شگفت انگیز , به نوردهی طولانی 2 تا 10 ثانیه و یا حتی بیشتر نیاز داریم.

فشردن دکمه شاتر در زمان استفاده از نوردهی طولانی نیز موجب ایجاد لرزش در درون کادر تصویر می شود از این روی استفاده از ریموت برای از بین بردن آخرین لرزش های موجود در تصویر نیز به امری ضروری مبدل می گردد.

انتخاب لنز نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. در صحنه های آتش بازی شما به لنز هایی نیاز خواهید داشت که امکان حالت های مختلف کادر و ترکیب بندی را برای شما به وجود آورد. با توجه به مقدار فاصله شما از صحنه آتش بازی وجود یک لنز زوم تله فتو ممکن است مورد نیاز باشد.

یک لنز تله فتو به شما امکان می دهد تا از فاصله دور عکاسی نموده و پس زمینه و مناظر پشت صحنه آتش بازی را به خوبی از صحنه اصلی جدا می نماید. در عین حال در اختیار داشتن یک لنز واید انگل نیز به شما این امکان را می دهد تا ترکیب بندی متفاوتی از صحنه های موجود را در درون کادر تصویر خود قرار دهید.

ار نقطه نظر تنظیمات دوربین عکاسی از صحنه های آتش بازی امری چالش بر انگیز ممکن است به نظر برسد. اولین توصیه در این شرایط آن است که دوربین را روی سه پایه قرار دهید. این حالت به شما اجازه می دهد تا حساسیت ISO را در پایین ترین مقدار ممکن قرار دهید.

همچنین در این شرایط امکان وارد نمودن نور بیشتر به درون دوربین فراهم آمده و به حداقل رساندن نویز با کاهش دادن حساسیت ایزو متضمن آن است که تصویری با کیفیت تر را به دست بیاورید. افزایش دادن ایزو خطر سفید شدن صحنه در اثر افزایش دادن مقدار نوردهی را نیز به وجود می آورد.

عکاسی با فرمت RAW

عکس هایی که از صحنه های آتش بازی به دست می آیند همیشه به پردازش با نرم افزار نیاز خواهند داشت و برای اینکه از بالاترین حد امکان برای زمان پردازش با نرم افزار برخوردار باشید عکاسی با فرمت RAW توصیه می شود.

به طور معمول بازیابی رنگ های در زمان ویرایش با نرم افزار امری اجتناب ناپذیر است. عکاسی با فرمت RAW امکان بازیابی صحیح رنگ ها را فراهم می آورد. و این در حالی است که گسترده دامنه دینامیکی دوربین نیز در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دوربین های دارای سنسور بزرگتر اطلاعات بیشتری از رنگ ها و نور ها را به دست می آورند و امکانات بیشتری را نیز در زمان ویرایش تصویر در اختیار کاربر می گذارند. به همین دلیل توصیه می شود تا برای عکاسی از صحنه های آتش بازی از دوربین های فول فریم استفاده نمایید.

بعد از پایین آوردن ایزو حالت نوردهی به دوربین را در وضعیت Bulb قرار دهید. با استفاده از دیافراگم F8 عمق میدان کافی و مناسب را در تصویر خود ایجاد نمایید.

فعال نمودن شاتر را با استفاده از ریموت کنترل انجام دهید. همچنین توصیه می شود تا شاتر دوربین را در زمانی فعال نمایید که آتش بازی شروع نشده باشد. در این حالت دوربین این امکان را به دست می آورد تا مقداری از نور پس زمینه و حالت های موجود در آسمان را به صورت کامل به دست بیاورد. زمانی که آتش بازی آغاز می شود، دوربین رد حرکت نور ها را به دست می آورد و با پایان یافتن انفجار ها با استفاده از ریموت به فرایند نوردهی به دوربین خاتمه دهید.

موارد مورد اشاره در فوق تمام آن کاری است که در صحنه آتش بازی توسط عکاس باید انجام شود. سایر مراحل در زمان ادیت یا ویرایش عکس انجام خواهند شد.

از صحنه دور شوید

اکنون که با اصول پایه در عکاسی از صحنه های آتش بازی آشنا شدید با استفاده از چند ترفند ساده قادر خواهید بود تا سطح حرفه ای کار خود را ارتقا ببخشید.

به طور معمول همیشه این گرایش وجود دارد که عکاس در نزدیک ترین فاصله نسبت به صحنه آتش بازی قرار بگیرد. این کار برای به دست آوردن نماهای بسته از صحنه های آتش بازی مفید به نظر می رسد اما در این شرایط عکس هایی بسیار معمولی و مشابه با عکاسی از هر صحنه آتش بازی دیگر به دست خواهید آورد.

در صورت در اختیار داشتن یک لنز تله فتو سعی کنید با دور شدن از صحنه، فضای بیشتری از منظره شهر و فضای آتش بازی را در درون کادر خود قرار دهید.

تغییر دادن حالت زوم و یا تغییر دادن حالت فوکوس در شرایط نور دهی طولانی از جمله روشهایی هستند که در ایجاد عکس های خلاقانه، مفید واقع می شوند. از فوکوس خارج کردن و فوکوس مجدد در مدت 1 تا ثانیه روش جالبی است که موجب ایجاد تغییر شکل در صحنه انفجار مواد آتش بازی خواهد شد.

فیلمبرداری را نیز فراموش نکنید

در صورتی که دوربین شما از امکانات کافی برخوردار است فیلمبرداری با فریم ریت بالا برای ثبت حالت های اسلو موشن را فراموش نکنید. فیلمبرداری اسلوموشن یک روش خلاقانه برای ثبت شات های زیبا از صحنه های آتش بازی می باشد. بسیاری از دوربین های مدرن امروزی امکان فیلمبرداری در 60 فریم و یا 120 فریم بر ثانیه را به وجود می آورند

عکاسی از صورت انسان ها را نیز فراموش نکنید

به طور قطع در هر صحنه آتش بازی تعداد زیادی تماشاگر نیز حضور دارند. ثبت حالت چهره افراد در زمان تماشای صحنه های آتش بازی نیز یکی از نکات ویژه ای است که در این شرایط باید به آن توجه داشته باشید.

با دور شدن از صحنه و نمایش واکنش تماشاگران نسبت به صحنه های آتش بازی نیز صحنه های بسیار خلاقانه ای را می توان به ثبت رساند. با دور شدن از صحنه و با افزایش عمق میدان جمعیت تماشاگران و صحنه آتش بازی را به صورت همزمان در فوکوس قرار دهید. همچنین استفاده از یک لنز واید انگل نیز به شما امکان می دهد تا فضای بیشتر و تعداد بیشتری از تماشاگران در فوکوس قرار دهید.

بیشترین بازدید ها